Webbradio-tips!

Ibland får vi höra att våra lyssnare har problem med att få webbradion att fungera. Tänkte därför göra en liten F.A.Q och ge er lite tips på hur ni kan lyssna på oss via er smartphone eller datamaskin.

1. Jag öppnar http://radio.darub.se/bnr.mp3 i min webbläsare men jag hör ingenting?

Svar:
Om du slagit igång webbläsaren innan programmet har börjat (typ 10.58 och programmet börjar 11.00) så är risken att det är helt tyst just då. Då kan det kanske vara så enkelt att det räcker att vänta en liten stund. Ibland har vi också en mycket het midi-musik-slinga som snurrar, så bli inte rädd om du bara hör hissmusik precis när du slår igång.

2. Programmet har börjat och jag har öppnat http://radio.darub.se/bnr.mp3 i min webbläsare, det hörs fortfarande ingenting?

Svar: Det kan vara så att din webbläsare inte vill sig. Testa att köra i t ex Google Chrome eller Mozilla Firefox. Om det inte heller funkar jag du testa:
Öppna iTunes eller VLC (båda går att ladda ner gratis). Tryck sedan på flikmenyn "Arkiv" och välj "Öppna ström"/"Öppna nätverksström" och skriv i http://radio.darub.se/bnr.mp3 där. I VLC får man välja HTTP i en rullmeny.

3. Jag får ingenting att funka! Panik!!

Svar: Då kan det vara läge att prova vår gamla webbradio. Den hittar du på vår hemsida: www.radiovagen.se och klicka på webbradio, sedan scrollar du ner tills du kommer till "ALTERNATIVT" och följer instruktionerna.

4. Jag vill lyssna i min smartphone, hur gör jag?

Svar: Det är enkelt! Öppna din vanliga webbläsare i mobilen och skriv in adressen: http://radio.darub.se/bnr.mp3. Till iPhone finns det även en app som heter "BNR" (Bollnäs NärRadio). Sök på "Bollnäs" eller "BNR" i app-store, appen är gratis. Allt som krävs är att du har nätverksanslutning via 3G eller är uppkopplad mot ett wifi.

5. Tekniken är emot mig och jag missade livefredag/det ballar ur/automatic/det är här det sker/aalto lite till/hennings hörna. Jag är jätteledsen och önskar att jag kunde höra programmet i efterhand.. :'(

Svar: Gråt icke, käre lyssnare. Ty vi använder oss av den eminenta tjänsten soundcloud. Där kan man söka efter gruppen "Radio Vågen" (finns även länkat från sidmenyn här på bloggen) och lyssna på de flesta av våra sändningar i efterhand.
GLAD LYSSNING med Radio Vågen i Bollnäs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0